Miroljub Todorović
Pesnički jezik - neprekidna reinterpretacija jezičkih znakova.
*
„Biće je u svojoj duhovnoj i ličnoj suštini jezik.“
(L. Stefanini)
*
Da li su, zaista, reči postale “jednake stvarima”, i da li su “ne-stvarne reči postale suvišne”?
*
Jezičko organizovanje i predočavanje stvarnosno utemeljene zbilje u šatrovačkoj pesmi.
*
Dinamičko shvatanje forme književnog dela.
*
Očitavanje vizuelnog značenja.
*
Zavisnost vizuelnog značenja od perceptivnih kodova.
*
Proširivanje i produbljivanje značenja reči i otkrivanje novih semantičkih potencijala u apejronističkoj poeziji.
*
Prema strukturalistima: jezik je apstraktni sistem, a govor – konkretna, fizička realizacija tog sistema.
*
“Ne postoji ništa izvan teksta.”
(Derida)
*
Ka kristalizaciji reči i slika u apejronističkoj pesmi.
*
Za Humbolta jezička struktura je reverzibilno određena strukturom uma.
*
Glasovno, vizuelno i prostorno zračenje znakova u signalističkoj pesmi.
*
Trenutak kada signalističko delo osvaja prostor.
*
Neiscrpna mnogolikost pesničke tvorevine.
*
Reč u stohastičkoj pesmi vraćena svojoj neposrednosti i punoći.
*
Zavisnost značenja.
*
Fenomenološka poezija i težnja da se opeva predmetnost sveta.
*
Empiričnost jezika.
*
Intuicija i imaginacija rasprostrte u vremenu i prostoru.
*
Naša spoznaja – tek jedna od mogućih spoznaja.
*
Kako dospeti do unutrašnje forme jezika?
*
Intencionalnost – bitna osobina ljudske svesti.
*
Šta bi bila žižna tačka jednog pesništva?
*
Stvar koja kreće ka rečima.
*
Postvarenje stvari.
*
Oživljavanje, jezičko i značenjsko bogaćenje obezličenih elemenata svakodnevice u aleatornoj i šatrovačkoj poeziji.
*
“Bivstvovanje koje se može razumeti jeste jezik.”
(Gadamer)
*
Nerazmrsivi čvorovi paradoksa u apejronističkoj pesmi.
*
Drama pisanja.
*
U apejronističkoj pesmi reč je osposobljena da izražava značenje koje nju samu prevazilazi.
*
Da li je poezija “uvek obuzdavanje reči”?
*
Strah od reči.
*
Značenjski i oblikovni pomaci u jeziku scijentističke pesme.
*
Što više skratiti rastojanje između bića i mišljenja.
*
Gde je istina stvari?
*
Da li je moguće govor do kraja materijalizovati?
*
Eksperimentalno u umetnosti, (prema tradicionalističkom viđenju), kao nešto nerazumno, nerazumljivo, nepoželjno i opasno.
*
Igra je za čoveka isto tako važna funkcija kao rad.
*
“Ukoliko književna istraživanja žele da postanu nauka, ona moraju da za svog jedinog junaka proglase postupak.”
(Jakobson)
*
Planetarno iskustvo i planetarno mišljenje posebno je izraženo i naglašeno već u ranom signalizmu.
*
Stvaralačka moć reči.
*
Estetika diskontinuiteta.
*
Kao da sama priroda govora nagoveštava iskonski čovekov san i žudnju za moći i osvajanje sveta bića i stvari.
*
Reč nudi istinu jezika.
*
“Reč vlada, reč nadvladava pesnika.”
(H. Valden)
*
Odnos jezika i metajezika.
*
I pesnik i lingvist stvaraju jezičke sisteme različite od komunikacijski denotativnog jezika.
*
Pesnički jezik – sredstvo izražavanja i način postojanja.
*
Apejronistička pesma – suma organizovanih pesničkih napetosti.
*
U kojoj meri možemo smisao prihvatiti kao konstitutivni i nezaobilazni elemenat stvaralaštva?
*
“Haos mora da prosijava iz svakog pesništva.”
(Novalis)
*
Zagonetnost – osnovni pesnički fenomen po kome se poezija razlikuje od običnog govora.
(1975–1989)
Saturday, December 19, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment